Middels de Educatieregeling investeert het Jan Smeets Fonds in een duurzame inbedding van kwalitatief muziekonderwijs in het primair- en voortgezet onderwijs. Dat doen we door het vormen en stimuleren van verbindingen tussen binnen- en buitenschoolse muziekeducatie en door het realiseren van samenwerkingen tussen poporganisaties en scholen. Daarnaast wil het Jan Smeets Fonds met deze regeling poporganisaties en scholen stimuleren ook verbinding te zoeken met partners die het convenant “Méér Muziek in de Klas in Limburg” hebben ondertekend, zoals Conservatorium Maastricht, kunstencentra e.d. om zo gebruik te maken van elkaars kwaliteiten, kennis, kunde en netwerk. Binnen deze regeling kan er aangevraagd worden binnen twee categorieën: categorie 1 is gericht op scholenprojecten en categorie 2 richt zich op andere pop-educatieve projecten. Meer over deze twee categorieën lees je onder de ‘voorwaarden’.
Om een aanvraag te doen moet je voldoen aan 5 voorwaarden. Je vindt ze hieronder.
Lees deze eerst goed door alvorens je een aanvraag doet.
De educatieregeling is opgesplitst in 2 categorieën. Aan beide categorieën zit een maximum aan te vragen projectbijdrage verbonden.
Categorie 1 richt zich op scholenprojecten: Hieronder verstaan we projecten waarbij een school een kort ‘popproject’ aangaat met een poppodium of een andere poporganisatie. Hierbij kan er maximaal €1.000,- worden aangevraagd (de bijdrage mag maximaal 75% van de totale kosten dekken). Organisaties of scholen kunnen binnen deze categorie maximaal vier keer per jaar per school of organisatie aanvragen.
Categorie 2 richt zich op andere popeducatieprojecten: Hieronder verstaan we projecten waarbij een organisatie een vernieuwend popeducatieproject opzet voor (en/of met) jongeren. Het eindproduct kan bijv. een voorstelling en/of fysieke beeld of geluidsdrager zijn dat bijdraagt aan de muzikale ontwikkeling van jongeren. Het project is van langere duur dan projecten uit categorie 1 en een samenwerking met een school is hierbij niet verplicht (mag natuurlijk wel!). Voor deze projecten kan maximaal €3.000,- worden aanvraagd (de bijdrage mag maximaal 75% van de totale kosten dekken). Organisaties kunnen binnen deze categorie maximaal één keer per jaar aanvragen.
Voor beide categorieën geldt: De aanvrager (of samenwerkingspartner) dient 25% van de totale kosten zelf te financieren. Bijvoorbeeld: een project kost in totaal €1.000,-, dan draagt de aanvrager/partner €250,- zelf bij. Dit willen we op de begroting terugzien. Cateringkosten zijn niet subsidiabel.
Nu je weet of je begroting klopt kan je starten bij de basis van je aanvraag. Je geeft antwoord op de volgende vragen. We willen weten wie je bent en of je project voldoet aan een aantal criteria. Zo checken we of je project wel een bijdrage kan ontvangen. Als dat zo is, dan mag je verder met het aanvragen van de subsidie. Voldoe je hier niet aan dan is wellicht een andere regeling meer passend bij jouw project.
Kun je onderstaande vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan kun je verder gaan met je aanvraag!
Wil je aanvragen in categorie 1, dan geldt:
Wil je aanvragen in categorie 2, dan geldt:
Hieronder staan per categorie een aantal doelstellingen vermeld. Ga voor jezelf na of je project hieraan voldoet (kijkende naar de categorie waarin je wilt aanvragen).
Voor categorie 1 geldt:
Voor categorie 2 geldt:
Om een goede aanvraag in te kunnen dienen voldoet jouw project aan onderstaande criteria. Check voor jezelf of dit zo is.
De kleine lettertjes: In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het bestuur van Pop in Limburg. Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling naar oordeel van het bestuur van Pop in Limburg tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kan het bestuur van enige bepaling afwijken.
Wanneer je een aanvraag doet voor een hieronder beschreven activiteit, dan is een bijdrage uit de Programmeringsregeling niet mogelijk:
Voldoe je aan alle voorwaarden? dan kan je gaan aanvragen!
Je aanvraag begint met het invullen van het online aanvraagformulier. Dit formulier is te vinden onderaan deze pagina. Alleen volledig ingevulde aanvraagformulieren mét begroting worden in behandeling genomen. Je aanvraag dient uiterlijk zes weken voorafgaand aan de start van je project bij ons in bezit te zijn.
Ik heb een aanvraag gedaan: wat nu?
Wij nemen je aanvraag in behandeling en zullen je binnen drie weken berichten. Het kan zijn dat je eerst feedback krijgt en enkele zaken nog zal moeten aanpassen. Bij een positief bericht ontvang je de toekenning. Na een positief bericht ontvang je zo spoedig mogelijk 75% van de aangevraagde bijdrage van het Jan Smeets Fonds. De resterende 25% wordt pas afgerekend en overgemaakt na afloop van het project, mits het Jan Smeets Fonds een correct ingevuld evaluatieformulier en afrekening inclusief bewijsstukken ontvangt. Het online evaluatieformulier vind je ook onderaan deze pagina. Het formulier vul je uiterlijk binnen twee maanden na afronding van het project in. Hierbij vragen we ook om een afrekening (een realisatiebegroting en kopieën van de betaalde facturen). Zodra het project daadwerkelijk is afgerond en wij alle stukken naar behoren hebben ontvangen, zullen wij het overige bedrag zo spoedig overmaken.
Voor meer informatie over de regeling of je aanvraag kun je contact opnemen met Jesse Deledda.